Subject: FW: 1750 / Sarapuu ja Pähkli DP ala infrastruktuuri PP
From: "Krista Einama" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Sun, 23 Mar 2025 09:41:02 +0200

Palun reg

From: Toomas Naelapää <[email-masked]>
Sent: Friday, March 21, 2025 5:43 PM
To: Krista Einama <[email-masked]>
Cc: Rene Piikmann <[email-masked]>; Gerd Herman Veeber 
<[email-masked]>
Subject: RE: 1750 / Sarapuu ja Pähkli DP ala infrastruktuuri PP

Tere,

Saadan selgitused ja kommentaarid TRAM läbivaatuse mõnedele 
märkustele/tähelepanekutele.

Märkus I-1. Peale kantud nähtavuskolmnurgast tuleks eemaldada haljastus? 
Palun täpsustada.

Selgitus:

Liitumisnähtavuse punane joon riivab täpselt Sarapiku tee 18  lõigul asuva 
kuuseheki otsa.

Teen ettepaneku hekki lühendada (eemaldada heki ots ca 2 m pikkuselt).

Nähtavuskolmnurga (sinine joon) sisse jääv haljastus eemaldatakse. Raadamise 
piir on näidatud AP joonisel TL-4-01 ja see asub nähtavuskolmnurga joonest 1 
m võrra väljaspool.

Märkus I-2. Jalgtee viia Kivimäe teele risti peale (mitte suunata riigitee 
pöörderaadiusele).

Esmalt oligi kavatsus lõpetada jalgtee Teie näidatud kohas. Peale 
pöörderaadiuse lõppu on Kivimäe tee serva pikikalle 9% ja sama suureks 
kujuneks ka jalgtee põikkalle. Sellest asukohast loobusime.

Lõpuks kavandatud kohas on kalded laugemad; 5,6%, mis tagab veel 
elementaarse liiklusmugavuse.

Teen ettepaneku jätta JT lõpp ajutise kompromisslahendusena praegusesse 
kohta.  JT lõpu kaugemale nihutamisel tuleks Kivimäe teed rekonstrueerida 
(pikiprofiili korrigeerida) ca 100 m pikkuselt, mis väljuks meie projekti 
mahust

NB!

KOV lähiaastate plaanides on tõenäoliselt Kivimäe tee rekonstrueerimine 
seoses kavandatud Kurgla krossirajaga Rähni kinnistul. Detailplaneering töö 
nr DP-1-2021; koostaja Raasiku Vallavalitsus.

Parkimiskohti publikule ja võistlejatele on 100 sõidu- ning 100 pakiauto 
jaoks ja põhiliseks juurdepääsuks on Kivimäe tee.

Kivimäe tee rekonstrueerimise järel võikski kaasneda jalgteeristumise ehitus 
täisnurksemaks (või  jalgtee pikendamine Kostivere suunas).

Märkus I-6. Riigiteele 11304 km 2,6-2,72  sõidutee lõigule tuleb 
projekteerida sõidutee valgustus ( valgustusmaste 4 tk. sammuga ca 40m ). 
Plaani väljavõttele  lisatud võimalike valgustusmastide asukohad, et 
projekteerida  ristmikele sõidutee valgustus.

Elektriprojekteerija palub põhjendada täiendava sõidutee valgustuse nõudmist

Vt. juhend „Riigitee valgustamine“ KT_025_J22_r1 ; kinnitatud 17.05.2024 nr 
1.1-1/24/85 .

Kas  kõnealune Sarapuu tee ristmik läheb mõne kohustusliku valgustamise 
punkti alla?

Minu hinnangul ei kvalifitseeru meie ristmik ka punktis 5.5.4 toodud 
„õigustatud“ juhtumite alla. Riigitee 11304 AKÖL2024 on 1501 a/ööp (< 2000 
a/ööp).

Märkused II – 1…5. Valgustus ja tehnovõrgud

Kui ma esitan korrigeeritud projekti kordusläbivaatusele, siis panen lisaks 
teeprojektile kaasa ka tehnovõrkude projektid.

Siis saate vastused neile küsimustele/detailidele mida ei olnud kajastatud 
TL-osa tehnovõrkude koondplaanidel (ega saagi olla, muidu läheks joonis 
liiga kribuks ja loetamatuks).

Ülejäänud märkused/tähelepanekud on arusaadavad ja korrigeerime või 
täiendame projekti.

Lugupidamisega

Toomas Naelapää

Projekti juht

Novarc Group AS | A.H.Tammsaare tee 92, Tallinn 13423, Eesti

M: +372 503 9587 | T: +372 626 0038

[email-masked] 
<mailto:[email-masked]%3cmailto:[email-masked]> 
<mailto:[email-masked]> |  www.novarc.ee 
<http://www.novarc.ee%3chttp:/www.novarc.ee/> <http://www.novarc.ee/>

From: Krista Einama <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, March 17, 2025 3:26 PM
To: Toomas Naelapää <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Arvo Veltri <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: FW: 1750 / Sarapuu ja Pähkli DP ala infrastruktuuri PP

From: Krista Einama < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Thursday, March 13, 2025 2:05 PM
To: Krista Einama < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: RE: 1750 / Sarapuu ja Pähkli DP ala infrastruktuuri PP

Tere,

Tänan.

Edastan läbivaatamise märkused/tähelepanekud, punktis I -teed, punktis II 
valgustus ja tehnovõrgud.

I Teed:

Oleme väljastanud nõuded ristumiskoha ja jalgtee rajamiseks kirjaga 
7.2-3242192-11 04.09.2024, palun teedeosa vastavalt korrigeerida muuhulgas 
järgnev:

1.	Peale kantud nähtavuskolmnurgast tuleks eemaldada haljastus? Palun 
täpsustada.

2.	Jalgtee viia Kivimäe teele risti peale (mitte suunata riigitee 
pöörderaadiusele).

3.	Kas projekteeritud  jalgteed, kõnniteed peaksid olema ka tähistatud 
asjakohaste märkidega või on olemasolevate märkide mõjualas?

Näiteks Lammassaare tee ristmikul ja sellest ca 40m kaugusel jalgtee 
ristumisel olemasoleva jalgteega?

4.	Kanda jalgteedele nähtavuskolmnurgad.
5.	Seletuskirjas on Liikluskorralduse osa all järgitud kehtetuid 
normdokumente.
6.	Riigiteele 11304 km 2,6-2,72  sõidutee lõigule tuleb projekteerida 
sõidutee valgustus ( valgustusmaste 4 tk. sammuga ca 40m ). Plaani 
väljavõttele  lisatud võimalike valgustusmastide asukohad, et projekteerida 
ristmikele sõidutee valgustus.
7.	Riigitee ristumiskohas km 2,63 tuleb teha astmeline kokkuviimine, esitada 
vastav lõige.
8.	Samuti projekteeritava jalgteega ühendamine olemasoleva jalgteega tuleb 
teha astmeliselt, esitada vastav lõige.
9.	Seletuskiri p 3.3.5. ja p 3.3.6. parandada:

- P3.3.5. Nõuded äärekividele riigitee tee piirides– siin tuleb anda viide 
EVS-EN 1340:2003+AC:2006 Tabel 2.2 vastupidavus soolade mõjule, nõue peab 
olema täidetud st äärekivide Klass 3D, kuna riigiteel tehakse libedustõrjet 
kloriididega.

- P3.3.6. asfaltsegude AC surf jämetäitematerjalid riigitee tee piirides 
peavad vastama EVS 901-3:2021 Tabel  veerg AKÖL 900-1499 nõuetele, kuna 
riigiteel tehakse libedustõrjet kloriididega. VT lisad manuses.

10. Esitada riigitee alusele maale kavandatud jalgtee isiklikud 
kasutusõiguse plaanid, samuti tehnovõrkudele. Plaanide koostamiseks on 
juhend ameti kodulehel. 
<https://transpordiamet.ee/sites/default/files/documents/2025-02/Riigivara%20kasutamiseks%20andmine_0.pdf> 
https://transpordiamet.ee/sites/default/files/documents/2025-02/Riigivara%20kasutamiseks%20andmine_0.pdf

II Valgustus ja tehnovõrgud:

Projekti, töö nr 1750 koosseisus on esitatud ka välisvalgustuse, 
sidekaablite ja ühisveevärgi ja kanalisatsiooni (edaspidi tehnovõrgud) 
joonised „Tehnovõrkude koondplaan“ – 3 joonist.

Riigiteede tee piirides ja tee kaitsevööndis on võimalik paigaldada 
tehnovõrke nii, et on tagatud riigitee ja tee toimimiseks vajalike rajatiste 
toimimine ning tagatud tingimused ohutuks liiklemiseks ning riigitee 
sihtotstarbeliseks kasutamiseks.

Kavandades tehnovõrke riigiteede tee piirides ja tee kaitsevööndis tuleb 
lähtuda Ehitusseadustikus (EhS) sätestatust ja Transpordiameti nõuetest (EhS 
§ 99 lg 3).

1.       Projekt tuleb koostada vastavalt selle tehnovõrgu 
projekteerimisnormidele ja riigiteede tee piirides Tee projekteerimise 
normidele (EhS § 99 lg 4).

2.       Tehnovõrkude projekteerimisel ja ehitustöödel riigiteede tee 
piirides tuleb juhinduda Transpordiameti tüüpnõuetest: „Nõuded tehnovõrkude 
teemaale paigaldamise kavandamisel“ (Nõuded) , asub: 
<https://transpordiamet.ee/riigiteede-juhendid#tehnovorgud> 
https://transpordiamet.ee/riigiteede-juhendid#tehnovorgud  .

3.       Kaevetöödel ja lahtiste kaevikute kavandamisel tuleb juhinduda 
Tööinspektsiooni juhendist „Tööohutus ehitusplatsil“, asub: 
<https://issuu.com/tooinspektsioon/docs/tooohutus_ehitusplatsil> 
https://issuu.com/tooinspektsioon/docs/tooohutus_ehitusplatsil või 
<https://transpordiamet.ee/riigiteede-juhendid#valdkonnaulesed-norm--2> 
https://transpordiamet.ee/riigiteede-juhendid#valdkonnaulesed-norm--2

4.       Varisemisnurk millega me tehnovõrkude paigaldamisel kaevetöödel 
piki teed nõustume (mitte järsem) on 1:3/4 (53°) eeldades A-tüüpi pinnast 
(vt „Tööohutus ehitusplatsil).

5.	Märkused Projekti (töö nr 1750) tehnovõrkude osa kohta.

5.1. puuduvad tehnovõrkude, välisvalgustus, sideehitised, ühisveevärgi ja 
kanalisatsiooni (ÜVK) ehitiste projektide seletuskirjad?

5.2. puuduvad tehnovõrkude IKÕ plaanid riigitee teemaal?

5.3. joonis, „Tehnovõrkude koondplaan“

-    puuduvad ÜVK ehitiste sõlmpunktide, kaevude, käänupunktide tähistused, 
kõrgusarvud sh ka tingmärkides

- ristlõige B-B ei vasta asendiplaanil näidatud geomeetriale (näit laius 
vastavalt plaanile?). ristlõikel puuduvad projekteeritavad ÜVK ehitised, 
olemasolev sadevete drenaaž, teetruup? Ristlõikel puuduvad horisontaalne ja 
vertikaalne mõõtahel?. Nõus katendikihtide astmetega 0,30, kuid asfaldikihil 
peab see olema 0,50 m. Lisada täiendav taastamise ristlõige (roheline 
markeering) veetrassi liitumise kohalt risti teega.

Kindlasti ei nõustu varisemisnurgaga 3:1 (72º), nõustume varisemisnurgaga 
1:3/4 (53º) mitte järsemaga (samad märkused ka lõke A-A kohta).

-              Maakaablite osas puudub informatsioon kaitsehülsside 
olemasolu (tugevus) kohta, kaablite sügavus riigitee teemaal.

Detailsemalt on Transpordiameti tavanõuded tehnovõrkude kavandamisel 
riigiteede tee piirides lahti kirjutatud „Nõuded tehnovõrkude teemaale 
paigaldamise kavandamisel (2018) „ (asub:. 
<https://transpordiamet.ee/riigiteede-juhendid#tehnovorgud> 
https://transpordiamet.ee/riigiteede-juhendid#tehnovorgud

Lugupidamisega

Krista Einama

Kooskõlastuste üksus

Arvo Veltri

Tehnovõrkude üksus

From: Toomas Naelapää < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Monday, March 3, 2025 5:08 PM
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: 1750 / Sarapuu ja Pähkli DP ala infrastruktuuri PP

Tere,

Esitan Transpordiametile  kooskõlastamiseks Sarapuu ja Pähkli DP ala 
infrastruktuuri PP, sh ristumiskoht riigitee 11304 Aruküla-Kostivere km 
2,63.

Projektdokumentatsiooni digikonteiner on salvestatud ja allalaetav 
alljärgneval lingil

 <https://www.dropbox.com/sh/29ygonc3tp3dd14/AACQDNGQDDyjsgt2Q0Uq_Kp3a?dl=0> 
https://www.dropbox.com/sh/29ygonc3tp3dd14/AACQDNGQDDyjsgt2Q0Uq_Kp3a?dl=0

PP koostamise lähtedokumendiks on - “Sarapuu ja Pähkli kinnistute 
detailplaneeringu ristmike ehitamise nõuded”; TRAM kiri 04.09.2024 nr 
7.2-3/24/2192-11.

Lugupidamisega

Toomas Naelapää

Projekti juht

Novarc Group AS | A.H.Tammsaare tee 92, Tallinn 13423, Eesti

M: +372 503 9587 | T: +372 626 0038

[email-masked] 
<mailto:[email-masked]%3cmailto:[email-masked]> 
<mailto:[email-masked]> |  www.novarc.ee 
<http://www.novarc.ee%3chttp:/www.novarc.ee/> <http://www.novarc.ee/>

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.